Besparelser på Københavns Lærerforenings Kolonier vil få konsekvenser, der rækker langt ud over Kolonierne.

Igennem 125 år har Københavns Lærerforenings Kolonier sendt børn på sommerkoloni. I år var ingen undtagelse. Mere end 2.700 københavnerbørn kom afsted. De nyder godt af tværgående fællesskaber og oplevelser i den danske natur. Kolonierne er populære – børnene kommer igen år efter år – og det er et af de få fællesskaber, der samler børn på tværs af køn, alder, religion, kompetencer og sociale klasser. Nu er det fællesskab under pres.

Kolonierne har stor betydning for trivsel og fællesskaber, og derfor står vi som lærere og forældre uforstående overfor det besparelsesforslag på Kolonierne, som Børne- og Ungdomsforvaltningen har fremlagt. Det er lige nu, besparelserne diskuteres på Københavns Rådhus.

Tilskuddet til Kolonierne skal reduceres med 4,7 mio. kr. næste år, hvis besparelsesforslaget bliver vedtaget. Det svarer til en reducering i tilskuddet på hele 37 procent.

Hvis forslaget bliver vedtaget, er Koloniernes eksistens truet.

Helt andre gruppedynamikker

Alle børn har ret til en god sommerferie. Desværre er det ikke alle københavnske familier, der har råd til at tage på ferie, og for nogle børn er kolonien deres eneste ferieoplevelse og en ferie, de virkelig ser frem til. For her bliver børnene en del af et sundt fællesskab. De får oplevelser og indgår i sociale sammenhænge, der ikke er styret af mål og præstationer. Samvær og fællesskab er kernen, og derfor har koloniopholdet væsentlig betydning – ikke mindst for elever, der har det svært i folkeskolen. Det er også på Kolonierne, at børnene giver slip på mobiltelefonerne og er til stede i nuet.

De københavnske børn får lys og luft, mærker naturen og ser, hvad Danmark kan. Og på flere kolonier giver samarbejdet med lokalmiljøet unikke oplevelser. Der er sjældent skæld ud, og der bliver ikke stillet store krav. Der er ro og nærvær og tid til bare at være.

På Kolonierne oplever børnene frihed i gængs forstand, men også frihed i forhold til deres daglige fællesskaber. De bliver ikke sat i bås, men kommer ud af de sædvanlige gruppedynamikker.

Det er absurd

Aldrig har eleverne haft dårligere mental sundhed. Det gælder også de københavnske folkeskoleelever. Kolonierne kan ikke løse trivselskrisen alene, men de er med til at styrke både fællesskaber og elevernes mentale sundhed.

Fra politisk hold har man afsat midler til og efterspurgt initiativer til at højne trivslen. Derfor er det absurd, at man ønsker at spare på Kolonierne, som, vi netop oplever, er med til at højne trivslen blandt de københavnske skolebørn.

Gennemføres besparelsesforslaget får det ikke blot betydning for Kolonierne, men også for trivslen blandt lærere og elever i den københavnske folkeskole. Det finder vi besynderligt i en tid, hvor undersøgelser blandt andet viser, at det står skidt til med elevernes trivsel, og hvor det er svært at fastholde især nyuddannede lærere i folkeskolen.

Debatindlægget er bragt i Folkeskolen

Besparelser på Kolonierne

I forbindelse med budget 2025 har Børne- og Ungdomsudvalget behandlet et effektiviseringsforslag, som indebærer en markant nedsættelse af tilskuddet til Københavns Lærerforenings Kolonier med 4,7 mio. kr.  I effektiviseringsforslaget anbefales det, at deltagerbetalingen øges for at dække besparelserne.

Københavns Lærerforenings Kolonier har advaret mod, at yderligere besparelser finansieres med øget deltagerbetaling, da der er risiko for markant færre deltagere ved en højere betaling.

Sidste år blev tilskuddet til Kolonierne reduceret med 1 mio. kr. For at kompensere for det reducerede tilskud hævede Kolonierne deltagerbetalingen fra 1445 kr. i 2023 til 1795 kr. i 2024.

Deltagerantallet på sommerkoloni i 2024 var 10 pct. lavere end sidste år. Der var altså omkring 300 færre børn på koloni, efter at deltagerbetalingen blev sat op. 

Få nyheder fra KLFnet.dk i din indbakke.
Tilmeld dig her.