Skolerne bør i højere grad indtænke de eksterne undervisningstilbud i den daglige undervisning. Det er mit håb, at vi ud over styrkelse af den fagfaglige dimension, som en sidegevinst, måske øger arbejdsglæden hos såvel lærere og elever i den københavnske folkeskole ved at søsætte flere ud-af-huset aktiviteter.

Debatindlægget er udtryk for skribentens egen holdning. Alle kan som udgangspunkt sende debatindlæg til KLFnet.dk's redaktion. Se regler og retningslinjer for debat på KLFnet.dk.

Af Henrik Svendsen, folkeskolelærer og kandidat for Dansk Folkeparti til kommunalvalget i København.

Der skal sejles, dykkes, motioneres, vinterbades og undervises i vindhastighed på Det Maritime Ungdomshus. ENERGI & VAND – Greater Copenhagen Living Lab skal lægge base til undervisningsforløb i ”Klimatilpasning i byen”, og Københavns Naturskole på Amager Fælled skal fortælle eleverne, at det måske ikke er bæredygtigt, det er min holdning, at bygge på Fælleden.

Det er kun et meget lille udpluk af de eksterne tilbud, vi kan tilbyde de københavnske skoleelever; og jeg vil understrege, at jeg ikke er tilhænger af ”formel udeskole”, især ikke, hvis det kun handler om at udvide udbuddet af lokaler på de enkelte skoler.

Jeg havde fornøjelsen af for godt en uge siden og være til et afslutningsarrangement for nyuddannede, glade og højt engagerede klimaambassadører (7. og 8. klassetrin) i Festsalen på Københavns Rådhus, hvor jeg som paneldeltager påpegede, at klimaundervisning også bør være praksisorienteret og finde sted i felten. Fx på Amager Ressourcecenter, eller på en naturbase ved Hillerød.

I ”Budget 2022” har vi heldigvis fastholdt midler til ”åben skole”, og jeg er kisteglad for, at der ligeledes i budget 2022 er afsat midler til lejrskoler. Jeg vil i øvrigt opfordre til, at lærere og tillidsfolk på de enkelte skoler tjekker op på, at midlerne rent faktisk bliver brugt på lejrskole og ikke til at dække et underskud i de ”slunkne kasser”.

Politikerne har i høj grad et medansvar for, at skolerne har øget fokus på eksterne undervisningstilbud, og her er et udpluk af min værktøjskasse: Gratis bustransport for københavnske skoleelever fra fx kl. 10:00 - 15:00, og jeg vil arbejde for flere to-lærerordninger, der måske også kan medvirke til at lette planlægning af ture. Folketinget skal rulle den lange skoledag tilbage, og give skolerne og lærerne langt færre undervisningslektioner og dermed langt større mulighed for, at de hårdt prøvede folkeskolelærere i København kan planlægge, levere og evaluere kvalitetsundervisning.

Få nyheder fra KLFnet.dk i din indbakke.
Tilmeld dig her.