Det bliver en stor dag, når Gert Biesta besøger arrangementet ’Pædagogik – kunst eller videnskab - Gert Biestas uortodokse uddannelsesforskning’. Gert Biesta er professor i pædagogik ved universitetet i Edinburgh og er kendt verden over for sine tanker om uddannelse. Medlemsarrangementet foregår på Copenhagen Contemporary og har KLF, Skoletjenesten som arrangører. Lærke Grandjean er initiativtager til arrangementet.
Biesta har stor betydning for lærerne
Pædagogik, ifølge Biesta, er hverken blot kunst eller videnskab, men et særligt praksisfelt, hvor det at undervise og danne elever kræver evnen til at træffe informerede og etisk ansvarlige beslutninger.
”Biestas forskning har stor betydning for lærerne, da han giver lærerne et sprog. Han ser pædagogik som et praksisfelt, hvor den professionelle dømmekraft er central. Det vil give et rigtig godt afsæt til at styrke vores lærerprofession og faglige fællesskab. Jeg er meget stolt over, at vi i KLF er med til at styrke lærerprofessionen og sætte retning for skolen ved at invitere til dette arrangement,” siger Katrine Fylking, formand for Københavns Lærerforening.
”Undervisning er, hvad skal der ske, og hvordan skel det ske? Det er en kunstnerisk metier, det er ikke en videnskabelig metier at være lærer eller underviser, mener Biesta. Han mener, at lærere hver eneste gang skal tage bestik af at have praktisk viden om, hvad skal jeg gøre i dag, og hvordan skal jeg gøre det? Det er kunstens iboende hjerteblod at man aldrig på forhånd kan sige hvad der virker, men at det hver gang skal opfindes. Det er den kunstneristiske dimension af at være lærer eller underviser,” siger Lærke Grandjean, der har oversat flere af Biestas bøger.
”Gert Biesta er kritisk overfor test og måling. Han fristætter pædagogikken og undervisningen fra at blive spændt for en bestemt vogn, og det er inspirerende. Han bekræfter noget i vores praksis, som vi tillægger meget høj værdi. Det handler om at danne børn i mødet med hinanden og noget fremmed,” siger Dorte Villadsen, Pædagogisk udviklingschef, Skoletjenesten - Videncenter for eksterne læringsmiljøer.
De tre formålsdomæner
Gert Biesta beskriver tre formålsdomæner inden for uddannelse: kvalifikation, socialisation og subjektifikation. Kvalifikation handler om at give eleverne de færdigheder, viden og kompetencer, der kræves for at deltage i samfundet og arbejdsmarkedet. Socialisation fokuserer på at introducere eleverne til normer, værdier og kulturer, så de kan blive en del af fællesskabet. Subjektifikation retter sig mod elevernes personlige udvikling og selvstændighed, så de kan tage ansvar for deres eget liv og træffe meningsfulde valg. Ifølge Biesta bør god undervisning finde en balance mellem de tre domæner, uden at ét overskygger de andre.
”Jeg er sikker på, at arrangementet vil give lærerne inspiration til faglige diskussioner om egen praksis på skolerne og den generelle skolepolitiske udvikling i Danmark,” siger Katrine Fylking.
”Jeg vil gerne have, at deltagerne går derfra og er både inspireret til måske at tænke nyt om sin egen praksis, men også at man går derfra og er bekræftet i, at noget af det, man gør, er vigtigt,” siger Dorte Villadsen, pædagogisk udviklingschef, Skoletjenesten - Videncenter for eksterne læringsmiljøer.
”Når pædagogik er kunst, så er det lærernes kunstart, de udøver hvad og hvordan i undervisningen. Pædagogik er ikke en videnskab, hvor andre med koncepter kan fortælle, hvad lærerne skal gøre,” siger Lærke Grandjean, der har oversat flere af Biestas bøger.
Tilmeld dig arrangementet
Arrangementet finder sted 22. januar 2025 fra kl. 16-19 hos Copenhagen Contemporary. Begrænsede pladser – tilmeld dig her.
Få nyheder fra KLFnet.dk i din indbakke.
Tilmeld dig her.
Vær den første til at kommentere