På et møde i Børne- og ungdomsudvalget i Københavns Kommune onsdag den 15. januar blev forvaltningens indstilling om en ny central visitationsmodel for specialtilbud vedtaget. Udvalget fik dog tilføjet en række punkter i et forsøg på at sikre, at alle elever fremover vil få det rigtige undervisningstilbud i henhold til folkeskoleloven. KLF’s formand, Katrine Fylking, glæder sig over den imødekommelse, men er stadig skeptisk overfor den nye model. Området skal følges nøje, lover hun.

”Der etableres en central visitation med fagligt og økonomisk ansvar for visitation til specialtilbud uden for almenområdet. Dermed følger modellen anbefalingerne i specialanalysen om en kobling af økonomi og faglig vurdering i visitationen, der skal understøtte, at udgifterne til specialområdet holdes inden for de afsatte budgetrammer.” Så klar er formuleringen i den indstilling, som Børne- og ungdomsudvalget godkendte på mødet.

Katrine Fylking, formand for Københavns Lærerforening, siger: ”I foråret var udgangspunktet fra forvaltningen et loft over antallet af elever i specialiserede tilbud på 3. pct. Det fik vi heldigvis sat en stopper for. Men jeg har ærligt talt svært ved at se, at den direkte sammenkobling af visitation og økonomisk ansvar, der nu lægges op til, skulle være meget bedre. Derfor har vi været i tæt dialog med medlemmerne af udvalget inden de skulle behandle indstillingen. Og jeg er selvfølgelig glad for, at udvalget har fået tilføjet nogle formuleringer om at sikre fagligheden i visitationen fremover.”

I de tilføjelser, Børne- og ungdomsudvalget vedtog til forvaltningens indstilling, hedder det bl.a.:

”Det er afgørende for os, at det til enhver tid er den faglige vurdering, som ligger til grund for hvilket tilbud og støtte, et barn visiteres til. Et samlet Børne- og Ungdomsudvalg har i forbindelse med vedtagelsen af ”Mangfoldige Børnefællesskaber” sendt et klart signal om, at vi ikke ønsker kvotetænkning. Med denne vedtagelse af model for visitation følger derfor også en klar politisk udmelding om, at princippet om ikke at sætte en procentuel målsætning for andelen af elever i specialtilbud også gør sig gældende i forhold til den fremtidige visitationsmodel.”

Katrine Fylking siger: ”Det er vigtigt at forstå, at der ikke er tale om et enten eller, når vi diskuterer, hvor stor indflydelse, økonomistyring har på visitationen til det specialiserede område. Vi ved fra vores medlemsundersøgelse fra foråret, at 81 pct af lærerne i almenundervisningen allerede i dag har elever i deres klasse, som de mener burde modtage specialundervisning eller undervisning i et specialiseret tilbud. Jeg er ikke i tvivl om, at netop økonomi er en af de væsentligste forklaringer på den situation. I den nye visitationsmodel flytter man endnu en gang grænsen for, hvor stor betydning økonomiske argumenter for i visitationen, og det er grundlæggende det, der bekymrer mig.”

”Med de nye tilføjelser tilkendegiver politikerne i udvalget, at det også fremover skal være en faglig vurdering, der ligger til grund for det undervisningstilbud, kommunen giver. Det vil jeg holde politikerne fast på fremover. Alle gode kræfter omkring skole – forældre, ledere, elevorganisationer, lærere og andre fagprofessionelle – må stå sammen om at følge den nye centrale visitationsenhed tæt for at sikre, at det alene er en vurdering af den enkelte elevs muligheder og udfordringer, som afgør undervisningstilbuddet i folkeskolen. Sådan som det er formuleret i folkeskoleloven. Det er medlemmerne af Borgerrepræsentationen, der har det formelle ansvar for, at loven overholdes,” slutter Katrine Fylking.

Få nyheder fra KLFnet.dk i din indbakke.
Tilmeld dig her.