Undervisningsministeriet har sat gang i et stort arbejde med at forny folkeskolens fagplaner. Man ønsker langt mindre målstyret undervisning og en undervisning, der er tilrettelagt og forberedt med udgangspunkt i elevernes forudsætninger. Kom til fyraftensmøde i KLF og giv dine input til de nye fagplaner.

 

Arbejdet med fagfornyelsen er i fuld gang, og her i starten af skoleåret udsendes skitser til nye fagplaner for skolens undervisning. Ambitionen er, at målene skal reduceres væsentligt, og at der i højere grad skal sættes fokus på formål og elevernes deltagelsesmuligheder. For lærerne betyder det større professionelt råderum og mulighed for at bringe deres faglighed endnu mere i spil i fagene og i mødet med eleverne.

Der er lagt op til en åben proces omkring fagfornyelsen, hvor ministeriet vil lytte til lærerne i udformningen af de endelige fagplaner.

Og den mulighed skal vi som de professionelle udnytte!

Derfor har KLF indledt et samarbejde med Dansklærerforeningen og Folkekirkens Skoletjeneste København-Frederiksberg om Projekt Fagfornyelse – et udviklingsprojekt, hvor skitserne til de nye fagplaner afprøves i praksis med særlig fokus på elevindflydelse.

Fyraftensmøde den 27. august for alle interesserede
Projektet skydes i gang med et fyraftensmøde onsdag den 27. august kl. 16-18 i HNG, Nyropsgade 3, st.th. Her kan du:

  • høre om de nye fagplaner
  • få indblik i, hvad afprøvning af fagplanerne betyder
  • komme med idéer og ønsker til, hvad der er vigtigt i udformningen af de nye fagplaner
  • bidrage med lærernes stemme og faglighed


Input fra mødet bliver brugt til at udvikle et konkret undervisningsudspil. Herefter kan lærere på mellemtrinnet melde sig til at afprøve forløbet i løbet af efteråret. Erfaringerne indsamles af Københavns Professionshøjskole og meldes videre til Børne- og Undervisningsministeriet.

Tilmeld dig her
Af hensyn til forplejning skal du tilmelde dig senest 20. august til Jeanette Sjøberg på mail: jesj@dlf.org

 

 

Få nyheder fra KLFnet.dk i din indbakke.
Tilmeld dig her.