Debatindlægget er udtryk for skribentens egen holdning. Alle kan som udgangspunkt sende debatindlæg til KLFnet.dk's redaktion. Se regler og retningslinjer for debat på KLFnet.dk.
Af Torben Fleckner, lærer og TR-suppleant ved Øresundsskolen
Jeg må indrømme, at jeg er overrasket over, at hverken KLFs faglige udvalg eller KLFs bestyrelse har diskuteret, hvordan medlemmerne kunne blive inddraget i forbindelse med opstilling af krav og ønsker til OK21. For jeg kan ikke forestille mig, at der har været tale om en bevidst prioritering. I det hele taget er det overraskende for mig, så lidt OK21 har fyldt – og fylder – i KLF.
Jeg er med på, at der har været andre vigtige opgaver, men at rammerne for vores arbejde – løn og arbejdsforhold - skal fornys her i 2021 bør ikke komme bag på nogen, slet ikke vores politisk valgte. Efter min mening bør en af de vigtigste opgaver for vores bestyrelse være at diskutere hvordan vi, medlemmerne, kan blive inddraget i arbejdet omkring rammerne for vores job.
Vores forhandlere, med Gordon Madsen og Morten Refskov i spidsen, må således i denne omgang gå til forhandlingsbordet uden de københavnske læreres krav og ønsker. Er det godt nok?
I foråret 2020, mens vi diskuterede A20, arrangerede de fleste andre faglige organisationer, som organiserer offentligt ansatte, forløb, hvor medlemmer kunne komme med forslag til overenskomstmæssige krav og ønsker. Mon ikke KLF kunne have inddraget medlemmerne i opstilling af overenskomstkrav sideløbende med A20 diskussionerne, hvis der havde været vilje til det?
Jeg er med på, at der i efteråret, meget kort tid før kongressen, blev arrangeret et møde på Frydendalsvej. Mødet lå så tæt på kongressen, så det, efter min mening, ikke ville sikre en ordentlig medlemsdebat. Naturligvis er et enkelt møde bedre end slet ingen møder, men kan det ikke gøres bedre?
Relativt ofte efterlyses medlemmer til diverse aktiviteter i KLF. Jeg tror, at der eksisterer en sammenhæng mellem medlemsinddragelse samt lyst og vilje til aktivitet. Er det i øvrigt ikke også det, der snakkes om på TR-uddannelsen i forbindelse med den involverende fagforening?
Bestyrelsen bør nu diskutere, hvordan de københavnske lærere alligevel kan blive en del af de samlende aktiviteter, der finder sted i forbindelse med OK21. Derudover bør KLFs bestyrelse reflektere over, hvordan medlemmerne inddrages i OK-diskussionerne i fremtiden.
Året 2020 har på mange måder været et mærkeligt år – at der ikke har fundet medlemsdebat sted om OK21 gør blot året endnu mere besynderligt.
Godt nytår!
Få nyheder fra KLFnet.dk i din indbakke.
Tilmeld dig her.
Vær den første til at kommentere