Indeklimaet på folkeskolerne skal opprioriteres. Det mener medlem af Børne- og Ungdomsudvalget Tommy Petersen (RV). Han bakkes op af formanden for Danske Skoleelever, der drømmer om, at indeklimaet ikke skal være en hæmsko for trivsel i skolen.

“På nogle skoler kan man godt få fornemmelsen af, at man går ind i en mur af ostemadder.”

Indeklimaet bliver på mange københavnske skoler underprioriteret. Det mener Tommy Petersen, medlem af Børne- og Ungdomsudvalget i Københavns Kommune. Derfor kræver han og resten af partiet en samlet indeklimaplan for nye skolebyggerier og større renovationer.

En samlet plan betyder, at der skal fokus på luft, lys og lyd. Ikke blot et enkelt af områderne, men alle tre. Fordi en holistisk tilgang til indeklimaforbedringer er en bedre løsning.

“Indtil videre har vi i København primært haft fokus på akustikken. Men det giver mening at tænke samlet på indeklimaet, frem for hvert område for sig,” siger Tommy Petersen.

Bedre koncentration

Det bygger han blandt andet på en undersøgelse, som DTU har foretaget på Byens Skole i Valby. Skolen har netop lavet indeklimaforbedringer i samlet pakke, hvor altså både lys- luft- og lydforhold er forbedret. 

For eksempel viser undersøgelsen, at elevernes koncentration steg med knap tre procent, når de fik bedre ventilation i klasselokalet. Når de fik bedre lys, steg deres koncentration med lige over to procent. Men når de fik begge dele, var deres koncentration otte til ni procent højere end i kontroltesten, altså med de luft- og lysforhold, de havde før indeklimarenoveringen. Det skriver Folkeskolen.dk.

Det er altså mere end blot den sammenlagte effekt. Kombinationen af de forskellige områder giver en yderligere forbedret situation.

“De københavnske folkeskoler ligger karaktermæssigt under landsgennemsnittet, så jeg kan da ikke lade være med at tænke på, hvad det her ville betyde for elevernes præstationer,” siger Tommy Petersen.

Desuden kan der også være en økonomisk vinding i at se på indeklimaet i en samlet pakke. Når lyd, lys og luft bliver renoveret på én gang, er det billigere end at gøre det seperat.

De fysiske rammer er vigtige

Formanden for Danske Skoleelever Thea Enevoldsen er glad for nogle konkrete eksempler på, hvordan man kan arbejde med indeklima. Det er nemlig vigtigt for elevernes trivsel.

“Det er godt med en dagsorden, der ellers bliver glemt. Indeklimaet er en af mine mærkesager. De fysiske rammer skal ikke være en hæmsko for elevernes koncentration. Jeg tænker også især på elevernes trivsel, og med en generelt faldende motivation for at gå i skole, er det vigtigt med gode fysiske rammer,” siger hun.

Ni ud af ti danske folkeskoler har for højt CO2-niveau i deres klasser, hvilket Thea Enevoldsen kalder “vanvittigt”. Hun mener, der er afgørende, at eleverne selv også kommer til orde i den her sag. For eksempel ved at få valgt undervisningsmiljørepræsentanter blandt eleverne.

Der er et indeklima-problem

Formanden for Københavns Lærerforening, Lars Sørensen, er glad for fokus på indeklima-området. Det har nemlig stor betydning, både for elevernes trivsel og for lærernes arbejdsmiljø.

“Der er problemer med indeklimaet på flere skoler. I København kan vi også været yderligere udfordret af, at flere skoler ikke har gode muligheder for at åbne vinduerne, fordi skolen ligger ud til en meget trafikeret vej,” siger han.

“Så det er godt med politisk fokus på det her. Vi har afsat penge til at arbejde med støj på skolerne, og de steder, hvor akustikken er forbedret, oplever lærerne en verden til forskel. Så jeg er meget enig i, at det er en god ide at se alle de faktorer, der påvirker indeklimaet.”

Der er netop vedtaget både nybyggerier og større renovationer af skoler i København. Derfor er timingen god til at sætte fokus på området. Radikale Venstres forslag om en samlet plan for indeklima kommer med på mødet i Børne- og Ungdomsudvalget den 27. november.

Denne artikel og tilhørende indhold udtrykker ikke nødvendigvis KLF´s synspunkter. Læs mere.

Få nyheder fra KLFnet.dk i din indbakke.
Tilmeld dig her.