En mindre gruppe af de københavnske folkeskolelærere pibler frem i menneskemængden omkring den næsten endeløse række af hvide telte, boder og parasoller, der udgør rammerne om Folkemødet i Allinge. I hænderne har de en stak postkort med det enkle budskab: Drop de nationale test.
Iklædt mørke refleksveste mingelerer gruppen af lærere rundt på en af pladserne nær Allinge havn. Alle bærer de rundt på et venligt smil krydret med et vedholdende forsøg på at skabe øjenkontakt til de forbipasserende. Når det lykkes, bliver folkemødegæsterne mødt med det overvældende spørgsmål: ”Vil du tage en national test sammen med mig?”
Lærerinden på den ethjulede
På forsiden af postkortene, som Københavns Lærerforening har taget med til Folkemødet, er en fin tegning af en lærerinde på en ethjulet cykel, der kører ud af en tynd, rød line. På skuldrene af kvinden balancerer en hel københavnsk skoleklasse med børn i alle størrelser og farver. Otteogtyve styk. Det er tegneren Carl Qvist Møller, der har skabt det, for mange lærere, genkendelige værk, der kan få de fleste til at trække på smilebåndet. For det er netop sådan, det kan føles at være lærer i folkeskolen: Man skal holde tungen lige i munden, og til tider kan det føles som en balancegang på en tynd, rød linje. Under alle omstændigheder er det et kæmpe ansvar, man bærer på sine skuldre som lærer.
På bagsiden af postkortet har Københavns Lærerforening lavet tre eksempler på en national test. De, som tager testen, skal dele en række sammenhængende ord og efterfølgende gætte, hvilke klassetrin testpørgsmålene hører til. Det er ikke alle forbipasserende, der klarer den opgave nemt.
”Don’t get me started”
En af de tillidsrepræsentanter, der er med KLF til Folkemøde, er Magnus Ødum Rasmussen fra Holbergskolen. Han er med for første gang.
Fredag eftermiddag har Magnus Ødum-Rasmussen talt med omkring tyve forskellige forbipasserende om folkeskolen og de nationale test.
Flere af dem, Magnus Ødum Rasmussen har snakket med, har reageret med ”Don’t get me started …”.
”Det virker som om, at rigtig mange af de forældre, jeg har snakket med, har det svært med de nationale test og den reaktion, de oplever hos deres børn,” siger Magnus Ødum-Rasmussen og nævner som eksempel elever i 2. klasse, der går grædende hjem fra skole, fordi de føler, de har svaret forkert i en test.
Magnus Ødum-Rasmussen oplever, at postkortet, som KLF’erne har med rundt i Allinge, er med til at starte en god samtale med de mange folkemødegæster. Og selvom han ikke selv er helt og aldeles modstander af test, kan han sagtens se pointen med at skrotte test, der måler eleverne for usikkert. Alligevel har han fundet anvendelse af resultaterne fra de nationale test i sit arbejde som lærer:
”Jeg bruger ikke så meget tid på det enkelte standpunkt, men jeg sammenligner de forskellige test for at se, om der er progression i elevernes resultater – det skaber et grundlag for en helt anden samtale med mine elever. Så kan vi sammen se, om den indsats, vi har lavet, virker,” forklarer han.
Se kort stemningsvideo fra Folkemødet, hvor KLF's medlemmer er aktive:
Når Magnus Ødum-Rasmussen stopper folk på gaden i Allinge, har han valgt en anden tilgang end den lidt direkte ’Vil du testes-intro’. I stedet indleder han med: ”Hvad er det vigtigste for dig, når du sender dit barn i folkeskolen?”.
Rigtig mange svarer, at de synes, det er vigtigst, at der kommer nogle ordentlige, hele mennesker ud på den anden side af skoleforløbet. Til gengæld nævner de stort set ikke, at deres børn skal klare sig godt i skolen eller blive enormt dygtige til matematik eller dansk som noget af det første, fortæller han.
Minder lidt om Roskilde Festival
Men Folkemødet er også andet end at uddele postkort og diskutere nationale test: ind imellem finder Magnus Ødum-Rasmussen også tid til selv at lytte til debatter - både de planlagte og dem, der pludselig fanger hans opmærksomhed.
”Det er nok lidt ligesom på Roskilde Festival – man browser lidt rundt i pauserne mellem de ting, man har planlagt at se, og så opdager man tit nogle rigtig positive ting, som man slet ikke havde regnet med.”
Flere af de debatter, som har fanget Magnus’ opmærksomhed, har handlet om ledelse. Her har han brugt sin lærerstemme til at stille spørgsmål om ledelsessyn.
Se flere fotos:
”Jeg var til en debat om ledelse i den offentlige sektor. Her stillede jeg flere spørgsmål til panelet. Jeg ville gerne høre om deres syn på social kapital på arbejdspladsen, og de fik givet deres perspektiv på, hvordan en medarbejdergruppe reagerer, når der er stor udskiftning i personalegruppen.”
Kalenderen i Magnus Ødum-Rasmussens folkemøde-app indeholder flere krydser i det kommende døgn, som han skal nå, inden lærerne fra KLF søndag vender hjem til København.
Denne artikel og tilhørende indhold udtrykker ikke nødvendigvis KLF´s synspunkter. Læs mere.
Få nyheder fra KLFnet.dk i din indbakke.
Tilmeld dig her.
Vær den første til at kommentere