Lærerne vil få mere indflydelse på folkeskolen, vi vil opleve mere gennemsigtighed i kommunernes og ledelsernes prioriteringer. Aftalen anerkender, at folkeskolens fremtid og udvikling afhænger af samarbejde.

Debatindlægget er udtryk for skribenternes egen holdning. Alle kan som udgangspunkt sende debatindlæg til KLFnet's redaktion. Se regler og retningslinjer for debat på KLFnet.dk.

Af Anders Kildahl Juul, TR og kongresdelegeret, Mads Peder Søe, TR og Thomas Poulsen, medlem af KLF’s bestyrelse, kongresdelegeret

Da den daværende regering i 2013 planlagde og gennemførte lockouten af lærerne, var det meningen, at vi aldrig igen skulle have indflydelse på vores arbejdstid og på udviklingen af folkeskolen. Det hele var overgivet til ledelserne og kommunerne. Lærerne havde fået ry for at være besværlige, dovne og have en nærringsfattig tilgang til samarbejde. 

Men vi var ikke hverken dovne eller besværlige at samarbejde med. Tværtimod er det lykkedes kreds efter kreds at indgå lokalaftaler om tid på opgaver, fleksibel arbejdstid, øremærket tid til forberedelse også videre. Det skal medgives, at ikke alle lokalaftaler har været lige gode. Men når man læser lokalaftalerne, er det tydeligt, at de har været med til at danne grundlag for en arbejdstidsaftale. På mange skoler har lederne, tillidsrepræsentanterne og arbejdsmiljørepræsentanterne samarbejdet om lokale retningslinjer, der har skabt forbedringer for lærerne. Derfor giver tænkningen i denne aftale god mening. Den bygger på de gode erfaringer fra de skoler og kredse, hvor kommunerne, kredsene, ledelserne og de tillidsvalgte har samarbejdet. Nu skal vi have de sidste med på vognen.

Det er klart, at vi alle havde ønsket os en aftale, loft over lektionstal og hegn om forberedelsestiden og en lille indrømmelse, som tid på opgaver på mindre end 60 timer havde været på sin plads. Det er positivt, at tillidsrepræsentanten har fået en mere central rolle på skolen, men der mangler en anerkendelse i form af tid til at løse de mange nye opgaver. 

Men denne aftale peger stadig fremad. Lærerne vil få mere indflydelse på folkeskolen, vi vil opleve mere gennemsigtighed i kommunernes og ledelsernes prioriteringer. Aftalen anerkender, at folkeskolens fremtid og udvikling afhænger af samarbejde.

Det betyder desværre ikke, at kampen er slut. De næste mange år skal DLF, de tillidsvalgte og lærerne kæmpe for, at folkeskolen bliver en attraktiv arbejdsplads, et trygt og fagligt udviklende sted at gå i skole, og at lærerprofessionen omgærdes af respekt. Vi er allerede godt på vej.

Denne aftale vil skabe forbedringer for lærerne, især i de kredse, hvor vores samarbejdspartnere har haft en nærringsfattig tilgang til samarbejde, derfor skal vi stemme ”JA” til Arbejdstidsaftale 2020.

Få nyheder fra KLFnet.dk i din indbakke.
Tilmeld dig her.