Dette års TR-tema handlede om det pressede arbejdsliv, og hvordan TR kan navigere i det. For i en tid, hvor mange oplever et arbejdsliv præget af stress og pres, er der behov for at sætte fokus på mekanismerne bag udfordringerne i lærernes hverdag.

Tillidsrepræsentanterne i KLF mødte op til to faglige dage på Konventum, hvor temaet kredsede om de konstante besparelser på velfærdsområdet, der medfører, at flere opgaver og øgede krav skal løses med færre ressourcer. Dette pres mærkes tydeligt, både på skolerne og hos den enkelte lærer, og det udfordrer arbejdsglæden, meningsfuldheden og den professionelle udvikling.

Samtidig står tillidsrepræsentanter og TR-suppleanter i en central rolle. Udover at varetage deres mange funktioner og opgaver, skal de også navigere i en virkelighed, hvor pressede kolleger har behov for støtte. Det er en krævende opgave, der ikke altid er let at løfte.

Nye styringsformer presser lærernes arbejde
TR-tema-dagene gik i dybden med at undersøge, hvilke strukturer og mekanismer der påvirker arbejdslivet og bidrager til belastningsreaktioner.

Oplægsholder Aske Stigemo, ph.d. og adjunkt ved Institut for Mennesker og Teknologi, gav et overblik over nye styringsformer og mekanismer, der er med til at skabe pres i lærernes hverdag:

”Med de nye styringsformer handler det om, at finder man den rigtige vej, den rigtige metode, så får man det rigtige output. Mange af de nye styringsformer afkobler det, som rent faktisk foregår i hverdagen såsom omsorgen og alt det, der får hverdagen til at fungere. Mellemrummene er forsvundet ud af arbejdslivet,” sagde Aske Stigemo.

Aske Stigemo talte om arbejdspladser, hvor negative spiraler, forråelse og mestringsstrategier er på spil, og her fremhævede han TRIOERNE, som centrale for kollektivt at arbejde med arbejdspladsens udfordringer:

”Jeg har positive erfaringer med TRIOERNE med at få problemerne ind på ledelsens bord. TRIO kan få belyst erfaringer, udfordringer og krydspres. Og insistere på, hvordan man får realistiske løsninger og reel indflydelse for medarbejderne. Man må tale om krav i forhold til forventninger i solidariske hæftninger. Tale om realistiske forventninger. Det er komplekse dilemmaer, men dem ser jeg som centrale for jer at arbejde med fremadrettet,” sagde Aske Stigemo.

Fra belastning til handling

Til TR-tema-dagene var der også fokus på konkrete værktøjer, som kan hjælpe tillidsrepræsentanter og medlemmer med at navigere i denne komplekse virkelighed på arbejdspladserne.

Oplægsholder Rikke Høgsted, krise- og organisationspsykolog, holdt oplæg om belastningsreaktioner og psykisk arbejdsmiljø, og hun talte blandt andet om meningsfuldheden og om den enkeltes ’hvorfor’:

”Vi mennesker går op i, at det skal give mening. Hvorfor er det, I valgte at blive lærere? Hvad er det for værdier, I repræsenterer? Hvem vil I gerne hjælpe med hvad? Ens ’hvorfor’ er ens airbag, en stødpude, der tager fra overfor den andens afmagt. Det er mit ’hvorfor’, der gør, at jeg kan blive stående i opgaven, der er min, vel vidende, at jeg er en del af et hold,” sagde Rikke Høegsted.

Rikke Høegsted talte også om, at lærernes arbejde befinder sig i kategorien ’mentalt højrisikojob’:

”I kan stemple ind i nogle børns liv. I har et arbejde, hvor der er nogle følelsesmæssige risici. Når kollegaen bliver presset, så er det vigtigt, at en leder ikke tænker ’hvad er der galt med dig?’, men hellere stiller spørgsmålet ’hvad er du oppe imod?’. Hvis ikke så ender vi i den akkumulerede belastningskurve, hvor den sidste dråbe er lige så uskyldig som de andre, og den enkelte kan tænke, at det er også mig, den er gal med,” sagde Rikke Høegsted.

Temadagene var tilrettelagt efter den store TR-undersøgelse i DLF, hvor tre områder fylder i dagligdagen for tillidsvalgte, nemlig TR’s rolle i forhold til medlemmerne, samarbejdet med ledelsen og presset på medlemmerne.

Få nyheder fra KLFnet.dk i din indbakke.
Tilmeld dig her.