Det årlige spare- og effektiviseringskatalog fra Børne- og Ungdomsforvaltningen forud for forhandlingerne om budget 2023 indeholder forslag, der endnu engang truer lærernes rolle som fagpersoner i skolen. KLF’s formand tøver ikke med at kalde det ”løntrykkeri”, og opfordrer politikerne til grundigt at overveje konsekvenserne for kvaliteten i folkeskolen.

Opdateret mandag kl. 18.10 med kommentar fra børne- og ungdomsborgmester, Jakob Næsager.

Igen i år er der lagt op til millionbesparelser på skoleområdet i Børne- og Ungdomsforvaltningens oversigt over såkaldte ’investerings- og effektiviseringsforslag’ til de københavnske politikere i Børne- og Ungdomsudvalget. Politikerne skal i begyndelsen af maj beslutte, hvilke forslag der skal med i budgettet for 2023. I alt skal politikerne finde effektiviseringer for 55,3 millioner kroner på børne- og ungeområdet.

Forvaltningen lægger i deres budgetforslag blandt andet op til en øget brug af pædagoger i den understøttende undervisning i stedet for lærere. I dag er fordelingen 50/50 mellem pædagoger og lærere i den understøttende undervisning, men med forvaltningens forslag vil fordeling fremover være 70/30.

Med forslaget vil forvaltningen spare 16,7 millioner kroner årligt, idet en pædagog i gennemsnit får cirka 100.000 kr. mindre i løn om året end en lærer inkl. pension. De mange timers understøttende undervisning på byens 59 almene folkeskoler, som påvirkes med forslaget, svarer teoretisk til 170 fulde årsværk lærerstillinger/pædagogstillinger. Det betyder dog ikke nødvendigvis, at skolerne skal fyre lærere, men hvordan skolerne konkret vil håndtere de eventuelle besparelser, er svært at gisne om.”

I Københavns Lærerforening er man bestemt ikke tilfreds med forvaltningens forslag, som formand Katrine Fylking ikke tøver med at kalde for ”løntrykkeri”.

”Det er lærere, som skal undervise i folkeskolen. Kommunens forslag om at erstatte lærere med pædagoger handler udelukkende om at finde besparelser. Ingen har gjort sig overvejelser om konsekvenserne. Det her effektiviseringsforslag handler udelukkende om løntrykkeri og ikke om noget som helst andet. Det er et stort problem, hvis politikerne beslutter dette, da det vil have store konsekvenser for kvaliteten i undervisningen.”

KLF: Afskaf den understøttende undervisning

I Københavns Lærerforening ser man helst, at politikerne helt afskaffer den understøttende undervisning, som foreningen har svært ved at se meningen med. Det har lærerforeningen skrevet i et åbent brev til politikerne i Børne- og Ungdomsudvalget sammen med fagforeningen LFS.

”Den politiske intention med den understøttende undervisning var at skabe en længere og mere varieret skoledag. Vi ved nu, at skoledagen kun er blevet længere, og skoledagen er blevet mindre varieret,” siger Katrine Fylking.

Hun mener, at faget fra dets begyndelse har været et ”formålsløst fag uden indhold,” som man ikke kan byde hverken elever eller lærere.

”Det er en helt forkert måde at bruge skolens ressourcer. Det skal der handles på politisk.”

Katrine Fylking mener i stedet, at ressourcerne burde bruges på en måde, så der kommer mere kvalitet i undervisningen. Det kan man gøre ved at konvertere den understøttende undervisning til co-teaching med to lærere i fagene, foreslår hun.

”Det ved vi både forbedrer lærernes arbejdsmiljø – og skaber bedre trivsel og faglighed for eleverne i folkeskolen”.

HK-ansatte skal erstatte lærer i PLC

I forvaltningens sparekatalog, der består af 26 forskellige forslag med alt fra indførelse af avatarrobotter for at ”forebygge og understøtte sygeundervisning” til brug af genanvendeligt bestik i EAT, ligger der også en genganger fra sidste år. Forvaltningen foreslår igen at erstatte lærere i Pædagogisk Læringscenter med HK-ansatte. En besparelse på 2,8 millioner kroner på sigt.

Også denne gang får forslaget en lunken modtagelse i Lærerforeningen. Katrine Fylking kan slet ikke se, hvordan man kan tænke den tanke, at man uden videre kan erstatte uddannede lærere med administrativt personale:

”De lærere, som vi har ansat i PLC, er sammen med elever. De lærere udvælger og indkøber bøger og undervisningsmaterialer, de deltager i projektarbejde med lokale biblioteker og lignende, hvilket alle er opgaver, som kun kan varetages af en lærer, som har faglige kompetencer indenfor undervisning, og kan gøre sig overvejelser af didaktisk og pædagogisk karakter. Ingen af de opgaver kan en HK-medarbejder løse.”

Næstformand i Foreningen for Pædagogiske Læringscentre, Runa Barbara Petersen, skriver i Politikens medie Skolemonitor torsdag, at den nye bekendtgørelse for PLC bliver svær at leve op til, hvis politikerne i Københavns Kommune vedtager at erstatte lærere med HK’ere:

”Bliver forslaget fra Københavns Kommune vedtaget, vil det have massive følger for de københavnske PLC’er og vores vurdering er, at det samlede PLC tilbud bliver forringet,” lyder det blandt andet.

Selvom forvaltningen er på en bunden opgave for at finde besparelser i budgettet hvert år, så har man i Københavns Lærerforening svært ved at se meningen med mange af de forslag, der præsenteres. De viser med al tydelighed, at der i forvejen er skåret helt ind til benet, mener Katrine Fylking.

”Det er en grotesk situation, at politikerne hvert eneste år skal finde besparelser – for derefter at fordele ubrugte midler i marts ved overførselssagen. Det er en enormt uholdbar situation, da det har negative konsekvenser for kerneopgaven på skolerne. Budgetloven burde afskaffes, og dermed ville kommunen kunne bruge de midler, som der er.”

I en skriftlige kommentar til KLFnet skriver børne- og ungdomsborgmester, Jakob Næsager:

”De faglige organisationer for lærere og pædagoger skal have tak for deres input og klare holdningstilkendegivelser om dette effektiviseringsforslag fra forvaltningen. Dem vil jeg og udvalget tage med os i de videre forhandlinger. Vi er på et meget tidligt tidspunkt i budgetprocessen for 2023, og intet er endeligt endnu. Dette er blot et af mere end 20 effektiviseringsforslag, som lige nu er i spil til, hvordan vi sammenlagt kan levere de effektiviseringer, som er pålagt Børne- og Ungdomsudvalget til kommunens samlede budget for 2023.”  

Denne artikel og tilhørende indhold udtrykker ikke nødvendigvis KLF´s synspunkter. Læs mere. 

 

Få nyheder fra KLFnet.dk i din indbakke.
Tilmeld dig her.