Det er en tradition, at vi i forbindelse med årsskiftet i januar ønsker hinanden godt nytår og sætter ord på vores håb, drømme og forventninger til det kommende år. For os, som er lærere, børnehaveklasseledere eller på anden måde knyttet til skolen i København, starter det nye år nu i august, og det giver god mening, at vi på samme måde sætter ord på tankerne om det kommende skoleår. Her ved årets start ser vi nemlig frem på både muligheder og udfordringer i året 2025/26, og vi har grund for at reflektere over glæder og bekymringer knyttet til skolen og lærerprofessionen.
Selvom de fleste af os har været i gang med møder og forberedelse den seneste uge efter ferien, er det først nu, hvor vi tager imod eleverne, at året for alvor begynder.
Mangfoldige børnefællesskaber og ”Det nye børnesyn”
I år bliver det en særlig udfordring, at der som konsekvens af kommunens indsats med ”Mangfoldige børnefællesskaber” i indskolingen vil være flere elever med særlige behov, som tidligere ville have modtaget undervisning i en form for specialtilbud, der nu skal være en del af klassernes almene fællesskab. Det er planlagt, at vi skal kunne arbejde forebyggende og sætte indsatser hurtigere i gang omkring elever eller klasser, hvor der vil være behov for det. Det skal betyde, at flere elever skal trives i almenskolen, og det bakker vi naturligvis op i KLF. Det er også en indsats, som har entydig, bred politisk opbakning i Borgerrepræsentationen, og som fra forvaltningsledelsens side er hjulpet på vej af et ”nyt børnesyn”, der er vedtaget politisk. For os, der har ansvaret for undervisningen, vil det fortsat være vores professionelle dømmekraft på baggrund af uddannelse og erfaring – og i øvrigt folkeskolelovens bestemmelser og formål - som er afgørende for vores faglige vurderinger og indsatser for den enkelte elev og for klassefællesskabet. Det handler også om, at alle vores elever har ret til det rette undervisningstilbud. Derfor vil vi i KLF løbende være i tæt kontakt med vores medlemmer på skolerne for at følge udviklingen. Hverken elever eller lærere må blive tabt på gulvet som konsekvens af et ”nyt børnesyn”. Det er meget vigtigt, at ”det nye børnesyn” ikke simplificerer eller tager fagligheden ud af vores samtaler på skolerne. Vi skal være nysgerrige og undersøgende. Vi skal træffe gode valg. Det gør vi bedst ved at fremme god pædagogik og didaktik – og have fokus på god undervisning. Ikke ved at insistere på et idealistisk børnesyn.
Kommunalvalg 2025 og KLF
Det handler selvfølgelig også i høj grad om at sikre tilstrækkelige ressourcer til den københavnske folkeskole. I løbet af de kommende måneder står vi både overfor budgetforhandlinger om folkeskolens økonomi det kommende år – og et kommunalvalg, som vil sætte rammerne for den politiske virkelighed i København de næste fire år. Det bliver et spændende efterår og vi har forberedt flere aktiviteter og arrangementer i KLF, som du kan glæde dig til at deltage i.
Skolestart og medlemsundersøgelse: glæden ved at være lærer
Lige nu slår vi dørene op for de elever, vi som lærere og børnehaveklasseledere har ansvaret for i det nye skoleår. Dem vi kender, og dem vi skal undervise for første gang. Det er os, der som lærere og børnehaveklasseledere har den store opgave, det er at skabe et trygt og udviklende fællesskab i klasserummet, som betyder, at alle udvikler sig og ved mere, og kan mere og er mere, når de går på ferie igen om snart et år. Det er et kæmpe ansvar på vores skuldre. Lærerarbejdet er for mig det vigtigste og mest meningsfulde job, der findes.
Da vi i en rundspørge inden sommerferien spurgte medlemmerne af KLF, hvad der glæder dem mest ved at være ansat i den københavnske folkeskole, var det da også samværet med eleverne, det kollegiale samarbejde og selve det at undervise, der var det vigtigste. Det er kerneværdier i lærerjobbet, og det er det, som også gør os stolte af at være lærere: At gøre en forskel for den enkelte elev, som de bærer med sig resten af livet.
Fagfornyelsen – lærerne i KLF skal inddrages – her er muligheden!
I KLF skal vi ikke kun kæmpe for bedre rammer og vilkår omkring undervisningen. Vi skal selvfølgelig også bruge kræfter på selve undervisningen og indholdet i fagene. Lige nu er der store muligheder for at sætte en dagsorden både nationalt og mere lokalt i forbindelse med fagfornyelsen, som omsider kan frisætte undervisningen i fagene, efter at vi i årevis har levet med læringsmålstyret undervisning, som har parkeret vores professionelle råderum langt uden for klasselokalerne. Nu får vi muligheden for igen at kunne bruge vores lærerfaglighed i fagene og i mødet med eleverne. Og den mulighed skal vi udnytte! Det er SÅ vigtigt for fremtidens folkeskole og for vores fag.
Vi har i KLF indledt et samarbejde med Dansklærerforeningen, Folkekirkens Skoletjeneste København-Frederiksberg og KP Københavns Professionshøjskole om et projekt, hvor vi afprøver skitserne til de nye fagplaner med fokus på elevinddragelse i undervisningen og inddragelse af lærerne i udarbejdelsen af nye fagplaner. Vi lægger ud med et fyraftensmøde den 27. august, som jeg håber, du vil deltage i. Københavns Professionshøjskole er en del af samarbejdet og hjælper med at evaluere, så erfaringerne kan meldes tilbage til Børne- og Undervisningsministeriet og på den måde forhåbentlig komme til at indgå i de fremtidige fagplaner. Jeg er meget spændt på det samarbejde, og jeg håber, at vi lærere i København kommer til at få indflydelse på de fremtidige fagplaner i folkeskolen.
Overenskomstforhandlinger 2026 – forberedelserne er i gang
Sidst men ikke mindst bliver der det kommende år taget hul på endnu en omgang overenskomstforhandlinger, hvor vilkårene for vores arbejde skal aftales for en kommende periode. Allerede i september mødes vi i Danmarks Lærerforening til kongres, hvor vi lægger os fast på, hvad der er det vigtigste for vores medlemmer i forhandlingerne – på baggrund af alle de input, der er kommet fra jer på arbejdspladserne før ferien.
Det bliver kort sagt nogle spændende og afgørende måneder, vi kan se frem til. Lige nu vil jeg ønske dig en god skolestart og et godt nyt skoleår.
Husk også at sætte kryds i kalenderen til vores generalforsamling fredag den 3. oktober klokken 15.00-19.00.
Med venlig hilsen
Katrine Fylking, formand for Københavns Lærerforening
Få nyheder fra KLFnet.dk i din indbakke.
Tilmeld dig her.
Vær den første til at kommentere