Den Gyldne Pegepind går i år til lærer Maj-Britt Termansen for hendes store indsats med elevernes læsefærdigheder på Gerbrandskolen. En indsats, der har inspireret lærere i hele København.

KLF’s traditionsrige pris Den Gyldne Pegepind blev fredag aften overrakt til lærer Maj-Britt Termansen fra Gerbrandskolen for hendes mangeårige indsats med de små elevers læsefærdigheder med projektet Læsehestene.

Det er Maj-Britt Termansens kolleger fra Gerbrandskolen, der har indstillet hende til den fine foreningspris, som uddeles for 27. gang.

Læsehestene er udviklet af Maj-Britt Thermansen tilbage i 2006 og har i mere end 14 år løftet elevernes læseteknik, så mere end 90 procent af en årgang kan betegnes som sikre og hurtige læsere i 1. og 2. klasse. Nogle år er andelen endda nået flotte 95 procent.

Stor inspiration for mange lærere

Ifølge lærerne på Gerbrandskolen har Maj-Britt Termansen været en stærk og motiverende faktor for, at projektet har opnået den succes, som det har. Ikke kun på Gerbrandskolen, men også rundt om i København og blandt lærere i Danmark, der har ladet sig inspirere af Læsehestprojektet.

I motivationen skriver kollegerne på Gerbrandskolen blandt andet:

”Vi ønsker at hylde Maj-Britt for at have opfundet projektet – og ikke mindst for at have knoklet år ud og år ind for at gøre sine elever til gode og glade læsere.

I årenes løb har Maj-Britt afholdt et utal af foredrag, og inviteret et væld af lærere og læsevejledere forbi Læsehestene, og hendes projekt er derved blevet til inspiration for lignende projekter andre steder i både København og andre kommuner.”

På samme måde betonede KLF’s formand, Lars Sørensen, ligeledes betydningen af Maj-Britt Termansens arbejde ved at fremhæve, at hendes indsats er nået langt ud over egen skole, og på den måde har inspireret mange lærere til arbejdet med elevernes læsefærdigheder. Netop det faktum har haft betydning for valget af prisvinderen.

Skolelivet bliver sjovere

Det var en både stolt og rørt Maj-Britt Termansen, der modtog prisen i Tivoli Hotel og Congress Center i København i forlængelse af KLF’s generalforsamling.

”At lære at læse er nok den sværeste faglige udfordring, eleverne møder i skolen, og de møder den tidligt, så et af målene i LH er derfor også, at eleverne skal lære at læse tidligt. Når de kan det, så er mulighederne for at deltage og komme videre med anden læring en mulighed, og skolelivet bliver sjovere.

Det øjeblik, hvor læsningen begynder at lykkes, - så slapper kroppen af, hovedet er stille, øjnene bliver kastet fra venstre mod højre i et flow, hvor der nu er overskud til at forstå og kommentere,” forklarede Maj-Britt Termansen fra talerstolen til en fyldt sal af kolleger fra hele København.

Læsehestene er ikke kun et projekt, der giver eleverne en styrket faglig ballast. Det er også med til at skabe sociale relationer eleverne imellem som en sidegevinst.

”Når eleverne leger og er sammen i læse- og skriveværkstederne, opstår der kammeratskaber på tværs af klasserne, de møder også forskellige læselærere, det bliver naturligt, at alle læser - det giver læserutine og store læseoplevelser. Astrid Lindgren har en gang sagt: ”At læse er at komme langt ud i verden og dybt ind i sig selv.” 

Prisen Den Gyldne Pegepind uddeles hvert år på Københavns Lærerforenings generalforsamling til et medlem, der har ydet en særlig indsats for den københavnske folkeskole. Med prisen følger også 10.000 kr. og en ægte hånddrejet, forgyldt pegepind.

Denne artikel og tilhørende indhold udtrykker ikke nødvendigvis KLF´s synspunkter. Læs mere. 

Få nyheder fra KLFnet.dk i din indbakke. Tilmeld dig her.