Undervisningsminister Mattias Tesfaye betegnede det nye børnesyn i Københavns Kommune som ”et råt styringsværktøj” på et åbent samråd i Folketinget.

Det var Helena Artmann Andresen og Katrine Daugaard fra Liberal Alliance, der havde indkaldt børne- og undervisningsminister Mattias Tesfaye (S) og social- og boligminister Sophie Hæstorp Andersen (S) til åbent samråd om kommunale børnesyn torsdag den 20. november.

Ved samrådet tog spørgerne bl.a. udgangspunkt i, at forpersonen for Københavns Lærerforening, Katrine Fylking, i et indlæg kritiserer kommunale børnesyn og bl.a. udtaler, at det kommunale børnesyn bliver en fortælling, der skubber ansvar over på den enkelte lærer - og samtidig undergraver de faglige vurderinger, der er nødvendige for at skabe god undervisning for alle elever.

Derudover havde udvalget bedt ministrene redegøre for, hvilke tiltag de påtænker at sætte i værk for at gøre op med de kommunale børnesyn.

Helene Artmann Andresen lagde ud med at slå fast, at børnesyn og menneskesyn er blevet politisk, og at mange kommuner vedtager børnesyn som politiske beslutninger. Mange lærere og pædagoger oplever, at de skal efterkomme et nyt børnesyn, og derfor dette samråd.

Undervisningsminister Mattias Tesfaye sagde bl.a.: ”Jeg har ved flere lejligheder udtalt mig kritisk om et børnesyn i folkeskolen, der skulle lyde, at alle børn gør det, så godt de kan. Jeg står fortsat ved de synspunkter. Lærernes og pædagogernes faglige dømmekraft bør være rettesnor i skolen, og ikke et kommunalt notat om børnesyn.”

Ministeren fremhævede Københavns Kommune, hvor man har vedtaget, at børn gør det bedste, de kan. ”Det er jo ret frisk at sidde inde på Rådhuset og beslutte sig for, at uanset en uhensigtsmæssig adfærd vil vi ikke fjerne barnet fra fællesskabet”, sagde ministeren.

”Jeg har været kritisk overfor, at man får truffet nogle beslutninger på Rådhuset, der lyder lækkert – ligesom candyfloss – der ser så fristende og lækkert ud, men når man så tager en bid af det, er der kun en tom klæbrig smag i munden. Det er jo det, man sidder tilbage med, hvis man på forhånd har konkluderet, at man aldrig nogensinde kan fjerne et barn fra fællesskabet, for det vil være i strid med vores børnesyn.”

Helena Artmann Andresen fra Liberal Alliance slog fast, at det er børnene, der betaler prisen, når der sidder nogle mennesker på forvaltningen, der tror, de ved bedre end pædagoger, lærere og ledere i skolerne. ”Jeg har været ude og besøge nogle af de kommunale forvaltninger, og de er forelskede i det her børnesyn, og de tromler det hen over lærerne. Og der er virkelig mange lærere, der er trætte af det her, fordi de føler, at deres fagprofessionelle rum er blevet mindsket”, sagde hun.

”Vi må stole på, at de lærere og de skoleledere, der kender rammerne om skolen nogle gange træffer den beslutning, de vurderer, er den bedste for skolen, og det kan godt nogle gange være et skoleskifte,” sagde børne- og undervisningsminister Mattias Tesfaye. ”Jeg synes, det er et uhensigtsmæssigt værktøj, når Københavns Kommune beslutter sig for, at her i kommunen siger vi, at børn gør det så godt, de kan, og derfor fjerner vi ikke barnet fra fællesskabet. Det er da et råt styringsværktøj. Man overtrumfer skoleledelsens mulighed for at tage stilling i den konkrete sag” …. ”Vi må stole på, at de mennesker, der møder ind hver morgen, og som vi har ansat til at tage ansvar, at de faktisk er i stand til at træffe den beslutning.”

Hele det åbne samråd kan ses her.

Få nyheder fra KLFnet.dk i din indbakke.
Tilmeld dig her.