I omegnen af 100 tillidsrepræsentanter fra de københavnske folkeskoler var mødt op til TR-møde på Kosmopol i Fiolstræde torsdag i sidste uge. Især inklusion og stress blev diskuteret, sammen med de kommende budgetforhandlinger.

”Min personlige holdning er, at vi alt for ofte tager stress som et vilkår.”

Sådan lød det fra KLF-bestyrelsesmedlem Peter Jensen, da der torsdag eftermiddag i sidste uge var TR-møde på Kosmopol i det indre København.

Han fortalte blandt andet, at en Arbejdsmiljø-arbejdsgruppen i KLF i den kommende tid vil have et særligt fokus på det psykiske arbejdsmiljø ude på skolerne.

Undersøgelser viser nemlig, at omkring hver fjerde lærer føler sig stresset ofte eller hele tiden. Det vil foreningen gerne reagerer på. Københavns Kommune er selv i gang med at udarbejde nye trivselspolitikker. Derfor er det ikke bare aktuelt, men helt nødvendigt, at KLF følger det arbejde tæt.

Når lærerne bliver spurgt om årsagen til deres stress, lyder svarene: Stor arbejdsmængde og tidspres, uklare og modstridende krav, høje følelsesmæssige krav i arbejdet med mennesker, krænkende handlinger som mobning og seksuel chikane samt arbejdsrelateret vold.

Kortere skoledag og to lærere

Formand for Københavns Lærerforening, Katrine Fylking, åbnede mødet med at fortælle om den aktuelle, politiske situation, både i KLF og hos Børne- og Ungdomsudvalget. Hun nævnte blandt andet Socialdemokratiets forslag om at bruge 318 millioner kroner på to-voksenordning i skolen.

”Vi er glade for, at der er nogen, der vil investere massivt i folkeskolen. Men vi er ikke udelukkende glade for forslaget. Socialdemokraterne vil gerne fastholde den lange skoledag og den understøttende undervisning. Vi vil gerne have en kortere skoledag og konvertere ressourcerne til to-lærerordninger,” lød det fra formanden.

Næstformand Janne Riise Hansen tilføjede de yderligere input, som KLF har til det kommende års budget. Det drejer sig blandt andet om finansiering af specialområdet, investering i meritlæreruddannelsen (primært den offentlige, KLF ønsker ikke en høj grad af for eksempel Teach First-uddannede lærere) samt lærerstartsordninger. Og de input kommer i forlængelse af den investering i fastholdelse og rekruttering af lærere, som Børne- og Ungdomsudvalget allerede har lagt op til, som KLF støtte op om. Her ønsker KLF især investering i fastholdelse.

Hvordan får vi folk til at komme til generalforsamling?

Når du har sovet cirka 31 gange, er der generalforsamling i KLF. Mere præcist den 7. oktober. Men det kan godt være lidt svært at lokke medlemmerne med til det, som ellers bliver kaldt ”det vigtigste møde i KLF”. Sidste år deltog cirka 200 i generalforsamlingen, og det tal kunne bestyrelsen godt tænke sig, var lidt højere.

”Så hvad skal vi gøre for at få folk til at komme til generalforsamling?” blev der spurgt ud i salen på Fiolstræde.

”Hvad med at lave en video, ligesom festivalerne gør, med et sammenklip fra de seneste år? Med klip fra både generalforsamling og fest. Det kunne måske lokke folk med,” lød det blandt andet fra salen.

”Hvad med at få alkohol på bordet allerede fra starten? De unge synes, det godt kan blive lidt kedeligt,” lød et andet forslag.

Det blev desuden foreslået, at man kunne adskille fest og generalforsamling, så der kunne være en kæmpe KLF-fest, hvor deltagerne kunne få et par gratis drinks, hvis de havde været med til generalforsamling.

Formanden opfordrede desuden til, at alle der var til stede i salen, prøvede at lokke fem kolleger med.

”Og hvis de så tager yderligere fem med, så bliver vi pludselig mange. Det er jo ikke så svært,” sagde formanden med et smil.

Den manglende snak om inklusion

Inklusion er ofte et emne til TR-møderne, og dette møde var ingen undtagelse. Blandt andet blev en undersøgelse præsenteret, der viste, at 87 procent af lærerne i København vurderer, at der er elever i klassen, der ikke får støtte efter behov.

Undersøgelsen dannede grobund for en gruppediskussion blandt de fremmødte, der også blev bedt for at fortælle hinanden, hvorvidt de har årlige, planlagte drøftelser omkring inklusion på deres skoler. Børne- og Ungdomsudvalget vedtog nemlig i 2019, at der skulle være en årlig drøftelse om inklusion på skolerne. Erfaringen er dog, at det ikke sker på alle skoler.

”Så tag det med hjem til jeres skoler. Sig, at I har snakket med kollegaer, der har en årlig inklusionsdrøftelse, og det vil I også have,” lød det fra scenen.

DLF har lavet undersøgelsen for KLF, og du kan læse mere om den her

Denne artikel og tilhørende indhold udtrykker ikke nødvendigvis KLF´s synspunkter. Læs mere. 

 

Få nyheder fra KLFnet.dk i din indbakke.
Tilmeld dig her.