Jeg vil opfordre alle københavnere til én ting: Stem på folkeskolen. Vi har mere end nogensinde brug for politikere, som vil prioritere folkeskolen. Stem på dem, der forstår, at folkeskolen er en samfundsbærende institution – og at alle byens børn har ret til en god skole.
Vi har en god folkeskole, og vi har faktisk gode muligheder for at lykkes i København. Men der er nogle krav og forudsætninger, som skal indfries, hvis vi skal lykkes.
Respekt for lærerprofessionen – forudsætningen for alt andet
Der er ingen tvivl om, at hvis vi vil have en god folkeskole og elever i trivsel, så skal vi starte med lærerne. Samarbejde og respekt for lærerprofessionen er forudsætning nummer et – for uden respekt for lærernes faglighed kan intet lykkes, hverken i almenområdet eller på specialskolerne.
Folkeskolens undervisning i fagene kræver uddannede lærere med faglig viden og tid til forberedelse, hvis vi vil have en god og varieret undervisning. Når vi peger på holddeling i undervisningen, co-teaching og særligt tilrettelagt støtte til elever i vanskeligheder eller med særlige specialpædagogiske udfordringer, kræver det flere uddannede lærere i et omfang, vi ikke har set i mange år. Det kan ske med politisk vilje og handling – samt økonomiske investeringer i folkeskolen.
Når politikerne giver flere beslutninger og højere forventninger ud til skolerne uden tilsvarende ressourcer, overlades skolerne med for mange opgaver, for små lokaler, for få uddannede lærere og opgaver, der langt overstiger mulighederne. Frihed uden ressourcer og handlemuligheder er ikke reel frihed – det underminerer skolernes arbejde og presser både lærere og elever.
Respekt om lærernes autoritet fylder i debatten om skolen, og hvis den skal tilbage, så kræver det først og fremmest forståelse, respekt og anerkendelse fra politikerne for lærernes faglighed.
København har mulighed for at gå forrest
Vi ved, at samarbejde virker. Når lærere, skoleledere, politikere og forvaltning sidder omkring samme bord, skaber det løsninger, der holder. Det har det nationale samarbejde om skolen vist os. Nu skal vi turde gøre det samme lokalt. Det kræver tillid mellem parterne og et forpligtende samarbejde, hvor alle oplever indflydelse og at blive hørt.
KLF er klar til at bidrage med viden om undervisningen, indsigt i skolens indre liv og erfaringer fra hverdagen. Hvis lærernes synspunkter bringes i spil, så er vi klar til at tage medansvar og finde løsningerne sammen.
Hvis vi skal lykkes med at få flere elever til at trives i almenskolerne, kræver det politisk lydhørhed og et tæt, forpligtende samarbejde med de fagprofessionelle. Vi skal have sat det pædagogiske og didaktiske arbejde øverst på dagsordenen. Vi skal tale om elever, lærere og god undervisning i fagene. Det skal vi insistere på – både politisk og praktisk.
Stem på dem, der tager skolen alvorligt
Vi har set, at politisk lydhørhed virker. Gode beslutninger om folkeskolen har betydet flere lærere på skolerne og bedre kvalitet i undervisningen. Det sker, når politikerne lytter. Når de inviterer lærerne ind og tager vores faglighed alvorligt. Den politiske lydhørhed er der kontinuerligt brug for i samarbejdet om folkeskolen. De gode resultater, som er opnået i seneste budgetaftale, er første del af en genopretningsplan for folkeskolen, vi er langt fra i mål.
På valgdagen kan vi belønne de politikere, der vil folkeskolen – og sende et klart signal til dem, der ikke gør.
Stem på folkeskolen!
Læs om KLFs politiske prioriteringer ved KV25 her.
Få nyheder fra KLFnet.dk i din indbakke.
Tilmeld dig her.

Vær den første til at kommentere