Det vil være virkeligheden, hvis forvaltningens besparelsesforslag får politisk opbakning i kommunens Børne- og Ungdomsudvalg. En sådan beslutning vil få stærke negative konsekvenser for den faglige kvalitet i den københavnske folkeskole. I Københavns Kommune er der i forvejen langt færre lærere ansat på almenskolerne end gennemsnittet af de seks største byer i Danmark. Opgaverne for lærere og børnehaveklasseledere er bestemt ikke færre i København end i de andre byer.

Debatindlægget er udtryk for skribentens egen holdning. Alle kan som udgangspunkt sende debatindlæg til KLFnet.dk's redaktion. Se regler og retningslinjer for debat på KLFnet.dk.

Effektiviseringsforslaget, der på årsplan vil spare 17 mio. kr., har den ’uskyldige’ ordlyd: ”Flere pædagoger til understøttende undervisning”. Pengene skal findes ved, at der i budgetmodellen gives til en højere andel af pædagoger og en lavere andel af lærere til skolerne. Forslaget vil betyde, at lærertimer i stor stil udskiftes med pædagoger.

Vi er i en kommune, der har høje ambitioner om at løfte fagligheden, og som har særlig opmærksomhed på det bekymrende faglige efterslæb, der kan ses hos tosprogede elever og de 20 % faglig svageste elever.

I KLF vil vi kæmpe for, at politikerne i København kasserer forvaltningens forslag og i stedet fokuserer på at styrke kvaliteten i den københavnske folkeskole.

Vores opfordring til politikerne er derfor, at den lange skoledag droppes, og at den understøttende undervisning erstattes af en tolærerordning.

Den lange skoledag og understøttende undervisning har ikke medført en bedre skoledag fagligt eller trivselsmæssigt – dokumentationen er entydig i den følgeforskning, der er gennemført. Det har fået flere partier på Christiansborg til at forslå, at den lange skoledag afskaffes eller at den understøttende undervisning omlægges til to-lærer-timer, blandt andet de Konservative, Radikale, SF og Enhedslisten.

I Børne- og Ungdomsudvalget i København har vi fået en konservativ borgmester, og de tre øvrige partier har et solidt flertal i udvalget. Følger de udmeldingerne fra deres partier i folketinget, vil det jo være oplagt, at de dropper den lange skoledag og den understøttende undervisning.

Der er i dette og næste skoleår fra regeringen givet mulighed for at konvertere understøttende undervisning til to-voksen-tid. Og regeringen har lagt op til yderligere frihedsgrader til kommunerne.

Men to-voksen-tid og to-lærer-timer er ikke det samme.

For mig er det helt afgørende, at ressourcerne til den understøttende undervisning konverteres til to-lærer-timer/ CO-teating, da der er behov for solid viden om faglighed og didaktik i de københavnske skoler.  Ved flere to-lærer-timer vil der bedre kunne holddeles, tages hånd om såvel elever med særlige behov som resten af klassen, undervisningsdifferentieres, planlægges gode undervisningsforløb og ture ud i det omgivende samfund til gavn for alle elever og skabes rum for et inkluderende klassefællesskab. Et sådan forslag koster selvfølgelig, men politikerne kan finder penge til udvidelse af åbningstiden i fritidsdelen i det eksisterende økonomiske råderum, der er i budget 2023.

Siden december har jeg og den tidligere formand i KLF holdt møder med den nye borgmester og politikere i Børne- og Ungdomsudvalget for blandt andet at fremme denne dagsorden, ved at beskrive rammerne for den københavnske folkeskole og for lærerarbejdet, hvor viden fra skolebesøg og generalforsamling er inddraget.

I begyndelsen af maj skal Børne- og Ungdomsudvalget beslutte, hvilke besparelser, der indgår i budget 2023.

Inden da holder vi, i budgetgruppen i KLF sammen med Skole og Forældre København, møder med politikerne. Vi vil her gøre det helt klart, hvilke ødelæggende konsekvenser det vil have for de politiske visioner for den københavnske folkeskole, hvis effektiviseringsforslaget besluttes, og 170 lærerstillinger erstattes med pædagoger.

Få nyheder fra KLFnet.dk i din indbakke.
Tilmeld dig her.