I København er der folkeskoler, hvor 10 eller flere lærere ikke er medlem af KLF. Samtidigt har vi skoler, hvor alle er medlem. Hvis vi som fagforening skal stå stærkere, skal alle medlemsberettigede være med i Københavns Lærerforening.

Debatindlægget er udtryk for skribentens egen holdning. Alle kan som udgangspunkt sende debatindlæg til KLFnet.dk's redaktion. Se regler og retningslinjer for debat på KLFnet.dk.

Når Line ikke vil være medlem af KLF, bliver det dyrere for Lasse og de øvrige medlemmer. Når Kim fravælger medlemskabet, svækker det vores forhandlingsstyrke, og når Sisse springer fagforeningen over for at spare penge, glemmer hun, at hendes løn, ferie og rettigheder på arbejdspladsen er sikret af Morten, Anna og Merete – der alle betaler deres kontingent til vores fælles fagforening. Så enkelt kan det siges.

Sidste år kom resultatet af Danmarks Lærerforenings undersøgelse af organisationsgraden – altså hvor mange er medlem af DLF blandt dem, der arbejder under foreningens overenskomst. På landsplan er organisationsprocenten på 92 %, mens tallet i København er 2 procentpoint lavere.

Undersøgelsen pegede på to markante udfordringer, som jeg ser det:

1. Organisationsgraden er lavest blandt de unge under 30 år.

2. De mindre medlemsgrupper har en lavere tilslutning end fx lærerne på folkeskolerne.

I København var der ifølge undersøgelsen, der blev offentliggjort i april 2021, 495 som ikke var medlem af Københavns Lærerforening. Tallene har med stor sandsynlighed ikke ændret sig meget siden undersøgelsen blev offentliggjort.

Vi kan sagtens klappe os selv på skuldrene med den ene hånd over, at 9 ud af 10 er medlem af Københavns Lærerforening, men med den anden hånd bør vi samtidigt klø os bekymret i panden over, at ikke alle ser de åbenlyse fordele ved at være medlem af vores faglige fællesskab.

Vores tillidsrepræsentanter gør et enestående arbejde ude på arbejdspladserne. Mange lykkes rigtig godt med at skabe rammerne for et tæt og forpligtende fagligt klub-arbejde, der sikrer, at lokale problemstillinger bliver drøftet, og at alle får mulighed for at bidrage med deres input. Men der er også flere tillidsrepræsentanter, der oplever, at det er svært at finde de helt rette argumenter for, at man skal melde sig ind i vores fagforening. – og det er et problem. For lokalt svækkes man, hvis der står nogen uden for det faglige fællesskab og i yderste konsekvens, kan en større gruppe ikke-medlemmer underminere legitimiteten af de fagligt organiserede på arbejdspladsen hos ledelsen, hvis opfattelsen er, at man ikke taler på alles vegne som tillidsrepræsentant.

Derfor er det afgørende, at vi hjælper og arbejder tæt sammen med de lokale tillidsrepræsentanter og får handlet omgående i forhold til de arbejdspladser, hvor 5, 7, 10 eller flere ikke er medlemmer. Alle skal være med i det faglige fællesskab. Ikke med tvang, men med lyst til og indsigten i, at et medlemskab af Københavns Lærerforening er meningsgivende og værdifuldt. Ikke kun for den enkelte, men for hele fællesskabet på arbejdspladsen.

Der er ellers rigeligt med gode grunde til at melde sig ind:

Som nævnt er organisationsgraden blandt de helt unge lærere ikke så høj, som man kunne ønske. Undersøgelsen ”Unge læreres til- og fravalg af fagforeningen”, udgivet af DLF januar 2022, sætter spot på netop dette problem.

Undersøgelsen viser, at de unge meget gerne vil ”fællesskab”, men de ønsker ikke at blive presset ind i det – de vil vælge det frivilligt. Men undersøgelsen viser også, at de unge har meget lidt kendskab til, hvad de kan bruge deres fagforening til, og hvilke muligheder de har for indflydelse igennem fagforeningen. Konklusionen er, at hvis fagforeningen skal fastholde de unge medlemmer, så er det nødvendigt, at de får et større kendskab til, hvordan medlemskabet kan bidrage både til dem selv individuelt, men også til fællesskabet.

Som beskrevet i et af mine tidligere indlæg her på klfnet.dk afholder vi i Københavns Lærerforening årligt kurser for alle nyuddannede lærere. Kurserne har netop fokus på, at de unge lærere bliver introduceret for deres fagforening og det faglige fællesskab, som vi er. Det er min oplevelse, at meget overrasker positivt, når de oplever at være sammen med andre lærere, høre om deres muligheder for indflydelse og alle de andre services, hjælp og goder, som deres forening kan bidrage med.

Det overraskede fx en del af de unge lærere at høre, at deres tillidsvalgte har fået afsat tid til det arbejde. En del vidste heller ikke, at vi i Københavns Lærerforening har mange dygtige konsulenter, der kan hjælpe med stort set alt, fra du starter på dit første lærerjob, skal på barsel, anden orlov eller på pension. Hvis du bliver syg og har brug for hjælp og rådgivning, står konsulenterne også klar til at hjælpe dig. Hvis du kommer i klemme på din arbejdsplads, kan du få hjælp til fx et køre en arbejdsskadesag eller få juridisk bistand og støtte, hvis der bliver rejst en sag imod dig i forbindelse med dit arbejde. Alene sidste år indhentede Danmarks Lærerforening på landsplan 69,5 millioner i erstatning i arbejdsskadesager til medlemmer af foreningen.

KLF’s konsulenter kan også hjælpe med at tjekke din lønseddel og kommer meget gerne på lønbesøg på arbejdspladsen, hvor alle medlemmer kan få et overblik over, om de får den rigtige løn.

Men hvordan kan vi få endnu flere til at blive – og forblive medlemmer?

Udover kurset for nyuddannede har KLF’s bestyrelse allerede igangsat et arbejde, hvor vi sammen med tillidsrepræsentanter og suppleanter forsøger at understøtte arbejdet med organisering, der er lokalt ude på skolerne. Men KLF skal også have fokus på at være synlige på alle medlemmers arbejdspladser – ikke kun på skolerne. Vi skal være synlige i forhold til de forskellige faglige og sociale arrangementer, men også være synlige i forhold til, hvornår og hvordan det enkelte medlem kan få hjælp og støtte fra foreningen.

Vi skal også blive meget bedre til at være tydlige i forhold til alt det, vi rent faktisk lykkes med sammen med medlemmerne. Vi skal huske at fejre vores sejre sammen – store som små – og med alle medlemsgrupper og på alle arbejdspladser.

Derfor foreslår jeg:

  • At bestyrelsen i endnu højere grad skal prioritere besøg og møder på arbejdspladserne for at lytte til og drøfte de lokale problematikker – og følge op på disse besøg.
  • At Københavns Lærerforening tydeligt og systematisk skal kommunikere til de lokale arbejdspladser, hvilke sociale- og faglige arrangementer der afholdes, hvilke sager, der er på dagsordenen samt hvilke sejre, der er vundet.
  • At der nedsættes et udvalg bestående af tillidsrepræsentanter, bestyrelsesmedlemmer og konsulenter, der skal udarbejde et idekatalog, som kan bruges af tillidsrepræsentanterne på arbejdspladserne i forhold til organisering.

Links til andre debatindlæg, som jeg har skrevet:

2022:

Debat: Pas godt på de nyuddannede - gi' dem en hest!

Inklusion i skolen: Vi kan ikke dele os i to

Medlemsinvolvering skal stå øverst på dagsordenen i KLF

Corona i skolen: Brug dit faglige fællesskab, så vi kan sikre et sundt og sikkert arbejdsmiljø

2021

Skal vi ikke hoppe fra LinkedIn til IRL, Tobias Stax?

Lærernes trivsel skal også prioriteres

Sæt alle skolerne fri

Coronatest i arbejdstiden – en ny arbejdsopgave?

Inklusion: De gode løsninger koster penge

Gravid under Covid-19

Invester permanent i folkeskolen og ikke kun igennem hjælpepakker

2020

Åbent brev til Pernille Rosenkrantz-Theil og Jesper Christensen

København bør også sætte skolerne fri

Derfor stemmer jeg JA – en historie om arbejdstidsaftaler i København

2019

Vores arbejdsmiljø bør vægtes lige så højt som pædagogiske indsatser

Tid til forberedelse af undervisning skal på opgaveoversigten

Skal vi virkelig miste muligheden for spontant at tage klassen med på chokoladefabrik?

2018

Tak, Erik!

Tid til tillid!

Det skal nok lykkes

2017

Ikke mere konsulentitis – vi ka’ selv!

ForTESTER vi eleverne?

2016

Shhh – må jeg godt bede om noget arbejdsro

Det fagpolitiske engagement betaler sig

2015

Den dag jeg fik kaffen galt i halsen

Færre gravøl – mere champagne

Få nyheder fra KLFnet.dk i din indbakke.
Tilmeld dig her.